Västerbotten anmäler risk för vårdskada efter missad fraktur

Västerbotten anmäler risk för vårdskada efter missad fraktur

Risk för allvarlig vårdskada anmäls efter misstänkt fördröjd behandling av benbrott

En äldre person i Västerbotten riskerade allvarlig vårdskada efter att diagnos och behandling av en underbensfraktur kan ha blivit fördröjd, enligt en anmälan som nu gjort enligt . Händelsen inträffade i slutet av maj och har särskild betydelse för invånare i regionen, då den belyser vikten av noggrann bedömning av patienter med fallskador.

Upptäckt av frakturen skedde flera dagar efter fallet

Enligt Region Västerbottens pressmeddelande kallades till en äldre persons hem efter att denne fallit flera gånger. Ambulanspersonalen gjorde bedömningen att personen inte behövde sjukhusvård. Däremot ordnades plats på ett korttidsboende för fortsatt tillsyn. Två dagar efter den inledande bedömningen sökte patienten vård på en akutmottagning, där en fraktur i underbenet då konstaterades.

Eftersom personen föll igen efter den första ambulansinsatsen kan det enligt regionen inte avgöras när benbrottet egentligen uppstod. Det går dock inte att utesluta att frakturen redan fanns i samband med ambulanspersonalens första undersökning. Därför anmäler Region Västerbotten händelsen som en risk för allvarlig vårdskada, enligt lex Maria.

Åtgärder och granskning för ökad patientsäkerhet

Region Västerbotten har utrett fallet och vidtagit åtgärder för att minska risken för liknande händelser i framtiden. Ärendet har även anmälts till Inspektionen för vård och omsorg, vilket lagen lex Maria kräver. Lagen innebär att sjukvården måste anmäla om en patient drabbas av, eller riskerar att drabbas av, allvarlig skada eller sjukdom.

Syftet är att lära av misstag för att öka säkerheten i vården. Händelser som leder till lex Maria-anmälan är av allmänt intresse och därför informerar regionen öppet om dem. Mer information finns via presskontakter hos Region Västerbotten samt i originalartikeln på källan.