Ungdomsmottagningen utökar stödet till unga upp till 24 år

Ungdomsmottagningen utökar stödet till unga upp till 24 år

Åldersgränsen höjs – fler unga vuxna kan nu vända sig till ungdomsmottagningen

Från och med den 1 juni 2024 kan personer upp till 24 år få stöd och hjälp på ungdomsmottagningen. Tidigare var åldersgränsen satt till 22 år, men nu möjliggör den nya regeln att fler unga vuxna får tillgång till rådgivning och samtal om psykisk och fysisk hälsa, relationer, kroppen och sexuell hälsa. Förändringen innebär ett utökat stöd för unga vuxna i regionen som annars riskerade att hamna mellan stolarna när de passerade den tidigare åldersgränsen.

Bredare stöd till unga i känsliga övergångsår

Utökningen av åldersgränsen är relevant lokalt, då många unga under 20-24 år befinner sig i en livssituation där frågor om hälsa och relationer är extra aktuella. Ungdomsmottagningen är en viktig aktör i arbetet med ungas välmående och förebyggande insatser inom både psykisk och fysisk hälsa. Genom att erbjuda stöd upp till 24 år, kan mottagningen hjälpa fler under perioden mellan ungdoms- och vuxenvård.

Enligt information från ungdomsmottagningen omfattar stödet frågor som rör kroppen, sexuell hälsa, psykisk välmående samt relationer. Redan innan utökningen har ungdomsmottagningen varit en knutpunkt för samtal, tester, rådgivning och stöd, och genom åldersförändringen breddas nu målgruppen ytterligare.

Så påverkas unga vuxna i regionen

Höjningen av åldersgränsen ses som ett steg mot att bättre fånga upp unga vuxnas behov och skapa större trygghet under en period då många står inför viktiga beslut kring studier, arbete, boende och egna relationer. Många unga kan nu känna sig tryggare i att kunna fortsätta söka hjälp och stöd kring exempelvis psykisk ohälsa, sexualitet eller frågor om kroppen även efter att de fyllt 22 år.

Mer information finns att läsa i den ursprungliga pressmeddelandet från ungdomsmottagningen: källan.