Stockholm satsar på medicinsk teknik till 2031

Stockholm satsar på medicinsk teknik till 2031

Fortsatt satsning på medicinsk teknik i Stockholm till 2031

, Karolinska Institutet och Kungliga Tekniska Högskolan har beslutat att förlänga finansieringen av det gemensamma forskningscentrumet MedTechLabs fram till år 2031. Detta tillkännagavs nyligen och innebär att samarbetet, som redan anses vara framgångsrikt, ges långsiktiga förutsättningar att fortsätta utveckla ny medicinsk teknik till gagn för patienter och sjukvården i Stockholm.

Stärkt samarbete för bättre sjukvård

MedTechLabs startades som ett samarbete mellan Region Stockholm, Karolinska Institutet och Kungliga Tekniska Högskolan för att underlätta och inom medicinsk teknik. Genom det samlade kunnandet har centrat gjort det möjligt att snabbare ta fram nya metoder för diagnos och behandling, något som har direkt betydelse för hälso- och sjukvården i regionen.

Att finansieringen nu förlängs till 2031 betyder att forskarna får stabilitet och möjlighet att arbeta långsiktigt med tekniska lösningar som exempelvis förbättrade bilddiagnostikmetoder och digitala verktyg för vården. Detta är särskilt relevant för patienter och vårdpersonal inom Region Stockholm, men satsningarna kan också ha positiva effekter för sjukvårdsutveckling nationellt.

Betydelsefullt steg för regionens invånare

Bakgrunden till beslutet är de resultat och genombrott som MedTechLabs redan har bidragit med sedan starten. Genom att samla medicinsk och teknisk expertis kan nya behandlingsmetoder snabbare nå ut till invånarna och stärka sjukvårdens kapacitet. Enligt information från Region Stockholm är ambitionen att fortsätta utveckla medicinsk teknik som är till nytta för både patienter och samhälle.

Förlängningen av finansieringen innebär att MedTechLabs ges nya möjligheter att bidra till bättre vård och hälsa för Stockholms invånare. Mer information finns i originalartikeln.