Klagomål på vården i Kronoberg ökar – brister i kommunikation uppdagas

Ökning av klagomål mot vården i Region Kronoberg

Patientnämnden i har presenterat sin årsrapport för 2023, där det framgår att antalet inkomna klagomål och synpunkter på vården har ökat något jämfört med föregående år. Totalt inkom 898 ärenden under 2023, jämfört med 848 året innan. Rapporterna belyser främst brister i kommunikation mellan vårdpersonal, patienter och enheter inom hälso- och sjukvården.

Rapporter belyser kommunikationsbrister

De tre rapporterna, ”Klagomål på vården under året 2022”, ”Tänk om det är cancer – analys av patientberättelser” och ”Äldres kontakt med vården”, visar på återkommande kommunikationsproblem inom vården. Rapporternas syfte är att bidra till kvalitetsutveckling och ökad patientsäkerhet genom att anpassa hälso- och sjukvården efter patienternas behov och förutsättningar. Patientnämnden ska även utse stödpersoner till patienter som tvångsvårdas; under 2023 hade 52 patienter en stödperson och det fanns 31 aktiva stödpersoner.

Verksamhetschefer mottar arbetsmaterial

För att förbättra vården har rapporterna, tillsammans med arbetsmaterial, skickats ut till verksamhetschefer inom Region Kronoberg. Detta material är tänkt att användas som en utgångspunkt för att jobba vidare med rapporternas resultat. Trots att rapporterna inte ger en fullständig bild av vårdens funktioner, ses de som värdefulla bidrag från ett patientperspektiv.

Rapporterna betonar vikten av kontinuerliga förbättringar och samlande av erfarenheter från patienter och närstående. Enligt källan, ”såväl synpunkter som förbättringsförslag är värdefulla bidrag för utveckling av vården och kan ses som en form av patientmedverkan”. Därmed hoppas man kunna fortsätta utveckla och anpassa vården efter invånarnas behov.