Gävleborg kan förlora stora järnvägssatsningar i ny plan
Gävleborg riskerar förlora viktiga järnvägssatsningar i ny nationell plan
Nyheten om att flera viktiga järnvägsprojekt försvinner eller skjuts på framtiden har väckt oro i Gävleborg. Trafikverkets nya förslag till nationell plan för transportinfrastruktur 2026-2037, som presenterades igår, innebär stora förändringar för länets framtida kommunikationer. Framför allt innebär den att dubbelspårsutbyggnaden på Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall i stort sett helt utgår ur förslaget, och att satsningen mellan Gävle och Kringlan föreslås göras om med lägre budget.
Oro för förseningar och försämrad kapacitet
Enligt Region Gävleborg innebär Trafikverkets plan både positiva och negativa delar. Vissa projekt, som satsningen på vägen mellan Kongberget och Gnarp samt förbättring av dåliga vägar, lyfts fram som glädjande. Men de stora järnvägsprojekten bedöms som avgörande för både regionen och landet.
– Trafikverkets förslag innehåller både positiva och negativa delar för Gävleborg. Riktigt positivt är satsningen på Kongberget-Gnarp samt att underhåll av dåliga vägar presenteras. Det faktum att projekt Gävle Kringlan ska ses över riskerar att leda till ytterligare förseningar vilket är oroande, säger Patrik Stenvard (M), regionstyrelsens ordförande.
Enligt Stenvard är Ostkustbanan en av de viktigaste infrastruktursatsningarna för länet och Sverige, med stor betydelse för industrin samt arbets- och studiependling. Han varnar för att ”förslaget att inte göra detta innebär att robustheten i hela landets järnvägssystem försvagas, industrin får minskad kapacitet att växa och arbets- och studiependling försvåras”.
Remisstid till slutet av 2025
Beslutet om den nationella planen väntas tas av regeringen under våren 2026. Förslaget är nu på remiss fram till 30 december 2025. Patrik Stenvard pekar på att processen ännu inte är avslutad: – Sista kortet är dock inte lagt än, vi sätter vårt hopp till att regeringen inser nyttan för hela landet, av satsning på järnväg här i hjärtat av Sverige.
Läs mer i källan.