Gotländskt skolprojekt sprids – fler afrikanska elever får inflytande

Gotländskt skolprojekt inspirerar fler afrikanska länder – Elever får ökat inflytande kring hållbarhet

Wisbygymnasiets samarbete sprider sig över Afrika

Under de senaste tre åren har Wisbygymnasiet på Gotland arbetat tillsammans med två skolor i Tanzania för att involvera ungdomar i arbetet med FN:s globala mål för hållbar utveckling. Nu visar det sig att modellen är så framgångsrik att fler länder i Afrika börjar anamma det gotländska arbetssättet. Detta betyder att allt fler elever får ökat inflytande i frågor som rör hållbar utveckling, vilket är av stor betydelse både regionalt och internationellt.

Enligt Gotlands kommun har Wisbygymnasiets samarbetsmodell gjort det möjligt för elever att aktivt engagera sig i beslut och initiativ kring miljö, utbildning och social hållbarhet. Samarbetet startade för tre år sedan och har alltså fått ringar på vattnet i flera afrikanska länder.

Stärkt ungt deltagande i hållbarhetsfrågor

Projektet bygger på att elever från både Gotland och Tanzania utbyter erfarenheter och kunskaper, samt gemensamt arbetar mot FN:s globala mål. Målet är att unga ska få större inflytande och kunna påverka sina skolors arbete med hållbarhet. Enligt artikeln har modellen visat positiva resultat och skolor utanför Tanzania har nu påbörjat ett liknande arbete baserat på den gotländska erfarenheten.

Att modellen sprider sig till fler afrikanska skolor kan få stor betydelse för ungas möjligheter att engagera sig i viktiga framtidsfrågor. Genom samarbetet ges elever möjlighet att lära sig om hållbar utveckling på ett praktiskt sätt och att delta i demokratiska processer redan i skolan.

Gotlands satsning är ett exempel på hur lokala initiativ kan få internationell spridning och bidra till ett mer hållbart samhälle, inte bara på Gotland utan även på andra håll i världen. Läs mer om projektet hos källan.