Hallands sjukhus anmäler allvarliga fel för ökad patientsäkerhet

Hallands sjukhus anmäler allvarliga vårdhändelser

Hallands sjukhus i Halmstad har nyligen anmält två allvarliga händelser enligt Lex Maria till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Den första anmälan gäller en dödlig händelse där en patient avled efter en felaktig och försenad diagnos. Den andra anmälan berör flera fall av vårdskada inom ögonsjukvården på grund av försenade eller inställda återbesök.

Patient avled efter diagnostiskt dröjsmål

En patient som tidigare haft en covid-19-infektion sökte vård på Hallands sjukhus Halmstad efter att ha upplevt allvarliga andningssvårigheter och yrsel. Efter omkring 15 timmar kunde sjukvårdspersonalen konstatera att patientens symtom orsakades av akut aortainsufficiens, ett livshotande tillstånd som kräver omedelbar behandling. Patienten transporterades då till Lund för hjärtkirurgi men avled efter en cirkulationskollaps. ”Av olika skäl tog det tid innan patienten fick rätt diagnos, och enligt händelseanalysen hade en snabbare och korrekt handläggning kunnat öka chanserna till överlevnad,” säger Ola Blomqvist, chefläkare vid Hallands sjukhus.

Flera vårdskador inom ögonsjukvården

Den andra anmälan från Hallands sjukhus handlar om sju fall där patienter drabbats av allvarliga vårdskador inom ögonsjukvården till följd av försenade eller uteblivna återbesök. Dessa avvikelser har lett till försämrad syn eller risk för allvarlig vårdskada. För att motverka liknande händelser i framtiden har sjukhuset vidtagit flera förbättringsåtgärder. ”Åtgärderna innefattar enhetliga och säkra arbetssätt vid hantering av väntelistor, checklistor för läkare samt ökad patientdelaktighet,” säger Ola Blomqvist.

Dessa anmälningar är viktiga för lokalbefolkningen och vården i Halland då de betonar betydelsen av patientsäkerhet. Enligt källan är syftet med Lex Maria att klargöra händelseförloppet och genomföra åtgärder för att undvika framtida vårdskador.