Kalmar Län Skärper Rutiner efter Lex Maria-Anmälan

Bristande Handläggning i Kalmar Län Leder till Lex Maria-Anmälan

En lex Maria-anmälan har gjorts av chefläkare Inger Landgren inom primärvårdsförvaltningen i Region Kalmar län, med anledning av bristande handläggning i ett patientärende. En 59-årig kvinna sökte vård för en nytillkommen fläck på iris i ena ögat men hänvisades från ögonmottagningen till hälsocentralen. Där ansågs förändringen inte kräva åtgärd. Det dröjde fem månader innan kvinnan återvände till hälsocentralen, vilket resulterade i en remiss till ögonmottagningen där diagnosen malignt melanom ställdes.

Förändrade Rutiner för Bättre Patientsäkerhet

Efter denna incident, som inträffade i Region Kalmar län, har nya rutiner införts för att förbättra patientsäkerheten. Inger Landgren berättar att primärvården nu kommer att fotografera nytillkomna förändringar på iris och skicka dessa bilder till ögonmottagningen för vidare bedömning. Detta är särskilt viktigt eftersom diagnoser av denna typ är sällsynta och svåra att bedöma.

Vikten av Lex Maria-Anmälningar

Enligt regionens policy informeras öppet om alla lex Maria-anmälningar, som en del av arbetet för förbättrad patientsäkerhet. En sådan anmälan görs när en patient råkar ut för eller riskerar en allvarlig vårdskada, vilket regleras av Patientsäkerhetslagen. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar dessa anmälningar för att säkerställa att planerade åtgärder uppfyller kraven på hög patientsäkerhet. Inger Landgren och hennes kollegor arbetar efter målet att dra lärdom av dessa händelser för att förhindra framtida misstag.

För mer information om detta fall och regionens arbete med lex Maria-anmälningar, besök källan.