Lex Maria-anmälan i Kalmar leder till stärkt patientsäkerhet
Lex Maria-anmälan efter vårdmisstag på Länssjukhuset i Kalmar
En lex Maria-anmälan har gjorts av chefläkare Gunhild Nordesjö Haglund vid Länssjukhuset i Kalmar efter att en patient utsatts för onödig smärta och förlängd vårdtid. Incidenten rör en äldre man som föll och skadade sig samma dag han skulle skrivas ut från avdelningen. Mannen undersöktes men tilläts åka hem som planerat. Senare återvände han till sjukhuset i stark smärta, och det upptäcktes då att han lidit en axelskada. Enligt källan har händelsen utretts och åtgärder vidtagits för att undvika en upprepning.
Åtgärder för ökad patientsäkerhet
Länssjukhuset i Kalmar har hanterat ärendet med en intern utredning, med syfte att identifiera och åtgärda brister i vårdprocesserna för att förhindra framtida incidenter. Chefläkare Gunhild Nordesjö Haglund bekräftar att åtgärder har vidtagits för att förhindra att liknande händelser inträffar igen. ”Händelsen är utredd och åtgärder vidtagna för att förhindra upprepning”, säger hon.
Lex Maria är en viktig del av det svenska patientsäkerhetssystemet och säkerställer att allvarliga vårdmissar granskas för att höja vårdkvaliteten. Vid en lex Maria-anmälan granskar Inspektionen för vård och omsorg (IVO) den interna utredningen och säkerställer att de vidtagna åtgärderna lever upp till höga krav på patientsäkerhet.
Öppenhet och lärande i hälso- och sjukvården
Region Kalmar län arbetar aktivt med att informera om lex Maria-anmälningar som ett led i ett öppet förbättringsarbete. Enligt regionens egna siffror genomförs mellan 40 och 50 lex Maria-anmälningar per år, en statistik som ska ställas i relation till över en miljon patientkontakter årligen. Dessa anmälningar tjänar som viktiga läropunkter för att säkerställa en optimalt fungerande hälso- och sjukvård för regionens patienter. Avsikten är att skapa en lärande kultur snarare än en bestraffande, vilket är en grundläggande del av patientsäkerhetsarbetet inom regionen.