Lex Maria-anmälan: Region Kalmar skärper rutiner för patientsäkerhet
Anmälan efter bristande handläggning av patientärende
Chefläkare Inger Landgren från primärvårdsförvaltningen i Region Kalmar län har gjort en anmälan enligt lex Maria efter att brister upptäckts i hanteringen av ett patientärende. Fallet gäller en man i 50-årsåldern som initialt sökte vård för en hudförändring som bedömdes som godartad men senare diagnostiserades som malignt melanom. Utredningen visade att rutiner kring dokumentation och mikroskopering inte följdes, vilket ledde till en försenad diagnos.
Åtgärder för förbättrad patientsäkerhet
För att förhindra liknande incidenter i framtiden har Region Kalmar län infört åtgärder som syftar till att förbättra patientsäkerheten. Anmälan tillhör en del av regionens kontinuerliga arbete med patientsäkerhetsfrågor, där fel och brister hanteras med ett förebyggande förhållningssätt. Enligt källan är syftet att lära av händelser för att undvika upprepningar samt att ge patienten och anhöriga klarhet i vad som inträffat.
Betydelsen av Lex Maria-anmälningar
Lex Maria-anmälningar spelar en central roll för att upprätthålla hög standard på vården. Enligt patientsäkerhetslagen ska en anmälan alltid göras vid allvarliga vårdskador eller risk för sådana. Händelsen utreds internt och granskas därefter av Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för att säkerställa att de vidtagna åtgärderna håller tillräcklig kvalitet. Region Kalmar genomför mellan 40 och 50 lex Maria-anmälningar varje år, av totalt över en miljon patientkontakter.
Med hjälp av öppen kommunikation om brister i vården vill regionen gå från en bestraffande kultur till ett förebyggande perspektiv, vilket är avgörande för att förbättra vårdkvaliteten och säkerheten för patienterna.