Nöjda cancerpatienter hyllar vården i Kronoberg

Övervägande positiva upplevelser av cancervården i Kronoberg

Nio av tio patienter i Region Kronoberg känner att de blivit bemötta med respekt inom cancervården, enligt en ny undersökning. Enkäten visar att majoriteten av patienterna upplever en välorganiserad och samordnad vård. Åtta av tio anser dessutom att de fått tillräcklig information under sjukdomsutredningen. Dessa positiva siffror presenteras i en nyligen genomförd patientenkät som är en del av den nationella patientenkäten utförd av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Enkäten syftar till att förbättra vården utifrån ett patientperspektiv och underlätta jämförelser mellan olika vårdgivare.

Effekten av standardiserade vårdförlopp

Standardiserade vårdförlopp infördes med intentionen att minska onödig väntan och osäkerhet för patienter, samt säkerställa en mer jämlik vård. Tina Eriksson, cancersamordnare i Region Kronoberg, betonar vikten av att vården ska vara densamma oberoende av var man bor eller vilken läkare man möter. Undersökningen visar att över 80 procent av cancerpatienterna fått en skriftlig och individuell vårdplan, och 99 procent har en fast vårdkontakt, oftast en kontaktsjuksköterska eller läkare.

Utmaningar med könsskillnader

Trots de positiva resultaten uppmärksammas även existerande könsskillnader. Kvinnor med cancerdiagnos rapporterar generellt sett sämre tillgänglighet och är mindre ofta inbjudna att ta med en närstående vid mottagandet av utredningsresultat jämfört med män. ”Detta är en viktig fråga för oss att adressera. Vi behöver titta närmare på vad som ligger bakom svaren och jobbar för att förbättra detta,” säger Tina Eriksson.

För mer detaljer om resultaten och det arbete som bedrivs för att förbättra cancervårdens upplevelser kan du läsa originalartikeln på Region Kronobergs webbplats här.