Ny akut psykiatri-telefontjänst i Uppsala startar 2025

Ny akuttelefon öppnas 2025

Akademiska sjukhuset i Uppsala öppnar under 2025 en dygnet runt-telefonlinje för vuxenpsykiatri, vilken ska hjälpa dem med akuta psykiatriska behov. Den nya tjänsten är en del av sjukhusets verksamhetsbudget för nästa år, vilket nyligen godkändes av sjukhusstyrelsen. Enligt Neil Ormerod (V), ordförande för sjukhusstyrelsen, är syftet att underlätta för dem som inte kan ta sig till sjukhuset fysiskt: ”Det är viktigt att den som har akuta psykiatriska problem snabbt kan nå mottagningen. Man ska inte vara tvungen att fysiskt bege sig till Akademiska sjukhuset för att få en första kontakt.”

Förbättrad tillgänglighet för regionen

Den nya telefonlinjen gör det möjligt för hela regionens invånare att få snabb psykiatrisk hjälp utan att behöva resa långt. Särskilt för dem som bor avlägset från Uppsala kan detta innebära en betydande förbättring vad gäller tillgång till vård. I samband med den nya tjänsten startar sjukhuset en rekryteringskampanj för sjuksköterskor hösten 2024. Sjukhuset planerar även att intensifiera samarbetet med Sjukvårdens larmcentral och 1177 för att ytterligare stärka vårdkedjan för psykiatripatienter.

Budget och resurser

Den totala budgetramen för Akademiska sjukhuset utökas med 4,9 miljoner kronor för att finansiera telefonlinjen och andra tillhörande tjänster. Rekryteringen och de inklusiva samarbetet syftar till att förbättra omhändertagandet av patienter med akuta psykiatriska behov. Ormerod uttrycker förhoppningar om att ”patienter i akut behov av psykiatrisk vård får ett bättre omhändertagande” som ett resultat av denna satsning.

För mer information om den planerade telefonlinjen och sjukhusets verksamhetsuppdrag för 2025, hänvisas läsare till källan.