Ny vårdlots förbättrar tillgänglighet och minskar väntetider i Östergötland

Ny vårdlots ska minska väntetider i regionen

Ett nytt vårdlotskansli har etablerats för att hjälpa fler patienter i att hitta rätt vård i väntan på behandling. Det meddelade regionen i ett pressmeddelande den 15 november. Syftet med initiativet är att minska väntetiderna i vården och göra det lättare för patienter att få den hjälp de behöver i rätt tid och på rätt plats.

Effektivare vårdkedja med vårdlotsar

Vårdlotskansliet, som är inriktat på att hantera patientflöden och väntetider, förväntas spela en central roll i att effektivisera vårdkedjan i regionen. Genom att samordna med vårdgivare och patientkontakt ska kansliet bidra till att väntande patienter snabbt kan få tillgång till vård. En del av uppdraget innebär att säkerställa att vård resursoptimeras, vilket kommer att innebära ett betydande stöd för såväl patienter som vårdpersonal.

Inledande lovord från sjukvårdspersonal

Enligt regionens pressmeddelande har den initiala responsen från både personal och patienter varit positiv. ”Vi ser detta som en viktig satsning för att förbättra tillgängligheten inom vården,” säger Marianne Pettersson, vårdutvecklingschef i regionen. Hon poängterar också att initiativet bör bidra till bättre resursutnyttjande inom vården.

Bredare arbetsområde för vårdlotsarna

De nya vårdlotsarna kommer att arbeta över flera specialistvårdsenheter i regionen och har i uppdrag att minska patienternas väntetider, säkerställa uppföljning av vård och understödja patienternas väg genom vårdsystemet. Genom att öka medvetenheten hos patienter om tillgänglig vård och deras rättigheter hoppas regionen kunna förbättra patientnöjdheten.

Det nya vårdlotskansliet förväntas få full operativ kapacitet under första kvartalet 2024, enligt den ursprungliga källan. Regionen planerar också att följa upp och utvärdera de långsiktiga effekterna av initiativet för vårdinrättningarna och patienterna i Östergötland.