Ökade bedrägeriförsök mot patienter på Gotland med Bank-id-bluffar
Ökat antal bedrägeriförsök mot patienter på Gotland
Ett ökat antal telefonbedrägeriförsök har rapporterats på Gotland, där bedragare utger sig för att vara från vården. Dessa händelser har resulterat i försök att lura patienter att logga in med Bank-id. ”Antalet bedrägeriförsök mot patienter har ökat i många regioner. På Gotland har patienter blivit utsatta för bedrägeriförsök med Bank-id”, står det i ett uttalande från gotlandsregionens webbplats. Händelserna har skapat oro och behovet av ökad vaksamhet bland allmänheten.
Hur bedrägerierna går till
Bedragarna ringer till patienter och uppger falskt att de representerar vårdcentraler eller annan vårdverksamhet. Offren ombeds att logga in med sitt Bank-id, vilket vårdpersonal aldrig skulle göra. ”Personal som ringer från vårdcentraler eller annan verksamhet inom regionen ber aldrig en patient att logga in med sitt bank-id eller uppge sitt bank-id,” betonar regionens uppmaning. Bedrägerierna använder sofistikerad teknik för att öka trovärdigheten, vilket gör det avgörande för allmänheten att vara på sin vakt och aldrig dela känslig information över telefon.
Vikten av medvetenhet och försiktighet
Situationen är del av en större trend med ökad aktivitet av telefonbedrägerier i hela landet. På Gotland, liksom i andra regioner, vidtar man åtgärder för att informera och skydda invånarna. Rådet till allmänheten är att alltid verifiera identiteten på den som ringer och inte uppge personlig information. Vid misstanke om bedrägeri rekommenderas man att rapportera händelsen till polisen.
Gotlands region arbetar aktivt med att öka säkerheten och medvetenheten kring dessa bedrägeriförsök. Genom att sprida information hoppas man minska risken för framtida bedrägerier och skydda patienterna bättre.
För mer information kan ni besöka källan.