Över 1 200 klagomål på vårdtillgänglighet i Västernorrland
Över 1 200 klagomål registrerade av Patientnämnden i Västernorrland
Patientnämnden i Region Västernorrland rapporterar att antalet inkomna klagomål under 2023 uppgick till 1 214. En anmärkningsvärd del av dessa klagomål gällde tillgänglighetsproblem inom primärvården. ”Var god återkom, tiderna är slut för dagen” är titeln på rapporten som sammanfattar 96 registrerade klagomål från patienter som upplevt problem med att få tid på vård- och hälsocentraler, både offentliga och privata.
Brister i vårdkedjan skapar frustration
Rapporten betonar vikten av en obruten vårdkedja för patienter. Enligt Marlène Jonsson, förvaltningschef för patientnämnden, belyser rapporten patienters frustration över att inte kunna boka läkartider, problem med att nå sjukvården per telefon och även hur patienter ibland hänvisas till akutmottagningar på grund av fullbokade tider vid hälsocentralerna. Jonsson understryker att det är avgörande att vårdens olika aktörer samordnar sig för att inte skyffla patienter mellan olika instanser utan att ta ansvar.
Primärvårdens tillgänglighet ifrågasatt
Tillgänglighet inom primärvården är en mångfacetterad utmaning som påverkar patienternas förtroende för vården. Rapporten illustrerar att problem med att boka läkare, lång telefonkö och hänvisningar till senare återkommande är vanliga frustrerande upplevelser för länets invånare. Marlène Jonsson förklarar att de inkomna klagomålen ger en ögonblicksbild av patienters negativa upplevelser och betonar vikten av att använda dessa erfarenheter för att förbättra systematiska patientsäkerhetsarbetet.
Primärvårdens roll, som den första kontakten för patienter i vården, ställer höga krav på geografisk tillgänglighet och flexibilitet i öppettider. Utmaningen ligger inte bara i att hantera akuta sjukdomsbesvär utan även att möta patienters behov av rådgivning och administrativ hjälp, såsom intyg, vilket ofta hamnar i skymundan. Jonsson avslutar med att uttrycka en förhoppning om att rapportens insikter kan bidra till en mera patientcentrerad och effektiv vård i regionen.
För mer information återfinns rapporten i sin helhet här.