Region Kalmar missar satsningar i ny infrastrukturplan

Region Kalmar missar satsningar i ny infrastrukturplan

Region Kalmar län förlorar satsningar i nya infrastrukturplanen

har återigen blivit bortprioriterad i statens förslag till nationell transportinfrastrukturplan för perioden 2026 till 2037. Det stod klart när planen presenterades på tisdagen, då regionen förlorade ett utpekat projekt och ännu inte fått några besked om satsningar på de regionala järnvägarna. Det här berör både invånarnas resmöjligheter och näringslivets utveckling inom länet.

Sträckan Gladhammar-Verkebäck utgår ur planen

Enligt Trafikverket anses sträckan Gladhammar-Verkebäck längs E22 inte längre vara en samhällsekonomiskt försvarbar investering. Sträckan, som funnits med i transportplanen sedan 2010 och har utretts och reviderats vid flera tillfällen för att minska kostnaderna, tas nu helt bort. Trafikverket motiverar beslutet med att projektet trots justeringarna – bland annat vägomläggning och ny cirkulationsplats – inte uppfyller kraven på samhällsekonomisk nytta. Helena Nilsson, regional utvecklingsdirektör i Region Kalmar län, säger: ”Man pratar om att det inte är någon samhällsekonomisk nytta men samtidigt behöver vi satsningar för att få upp tillväxten och för att våra företag ska växa. Det blir en negativ spiral och det här pågått under många år.”

Inte heller tågsatsningen Växjö-Räppe, en viktig del av Kust till kustbanan, finns kvar i planen. Regionen har inte heller fått klartecken kring investeringar i Stångådalsbanan och anslutningen till Linköping, vilket väckt besvikelse hos regionpolitikerna. Karin Helmersson (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden, kommenterar: ”Vi är besvikna över att det inte blev några investeringar på Stångådalsbanan, vilket vi hade hoppats på. Ett triangelspår i Berga hade kunnat minska restiden med åtta till tio minuter.”

Kalmar central klar för upprustning

I transportinfrastrukturplanen finns dock fortsatt utrymme för vissa projekt i länet, där Kalmar central är ett av dem. Upprustningen väntas få stor betydelse för tågtrafiken, Kalmar stads utveckling samt effektiviteten för bland annat Krösatåg och Öresundståg. ”Mycket positivt. Kalmar central är viktig för hela järnvägssystemet i södra Sverige,” säger Karin Helmersson.

Övriga projekt som kvarstår i planen för länet är förbifart Bergkvara på E22 och Glasporten i Nybro, samt investeringar i signalsystemet ERTMS för Tjustbanan. Mer information om beslutet finns hos källan.