Region Kalmar Skärper Rutiner efter Lex Maria-anmälan
Lex Maria-anmälan om bristande patienthandläggning i Kalmar län
Inger Landgren, chefläkare inom primärvårdsförvaltningen i Region Kalmar län, har gjort en Lex Maria-anmälan efter att en patientupplevelse påvisat brister i vårdprocessen. Den äldre kvinnan, i 70-årsåldern, uppsökte en hälsocentral med besvär såsom trötthet och magtarmproblem. Vid bedömningen ansågs symptomen vara magsjuka. Efter besöket föll kvinnan utanför hälsocentralen, men läkaren dokumenterade inte sitt omhändertagande av skadorna. Det ledde till att det senare upptäcktes att hon hade en fraktur på handleden när hon sökte vård på akuten några dagar senare. Kvinnan har enligt uppgift återhämtat sig väl.
Regionens åtgärder för att förbättra vårdkvalitén
Händelsen har föranlett en intern utredning som visat på brister i både handläggning och dokumentation från den ursprungliga vårdkontakten. Region Kalmar län har vidtagit åtgärder för att säkerställa att liknande händelser inte upprepas. Syftet med dessa åtgärder är att förbättra patientsäkerheten samt stärka förtroendet för vårdtjänsterna i regionen.
Enligt Landgren är öppenhet kring sådana händelser en viktig del av regionens patientsäkerhetsarbete. Hon betonar att ”En öppen diskussion om brister i sjukvården och tandvården underlättar förbättringsarbete och förhindrar att misstag upprepas.”
Lex Maria och dess betydelse för patientsäkerheten
Lex Maria-anmälningar är en central komponent i arbetet med att förbättra vårdkvaliteten och säkerheten för patienter. Dessa anmälningar sker när en patient har lidit av, eller riskerat, en allvarlig vårdskada. Efter att en anmälan har gjorts genomförs en noggrann utredning av händelsen, vilken granskas av Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Målet är att dra lärdomar och implementera åtgärder för att undvika framtida tillbud.
För mer information kan du läsa den ursprungliga artikeln på Region Kalmars hemsida: källan.