Region Norrbotten kritiserar Trafikverket: Kräver östlig järnvägsdragning

Norrbotniabanans Dragning ifrågasätts av Region Norrbotten

Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner har uttryckt oro över Trafikverkets utredning rörande Norrbotniabanans dragning. I ett nyligen utsänt pressmeddelande påpekar de att utredningen, som rekommenderar en västlig passage in mot Luleå, innehåller flera allvarliga brister. Region Norrbotten förespråkar istället en östlig infart via Luleå flygplats som de anser vara den långsiktigt bästa lösningen. Enligt källan har en västlig dragning väckt oro för dess bristfälliga analys.

Alternativa Lösningar och Kriterier

Det västliga alternativet föreslås sträcka sig längs E4 och via Notviken in mot Luleå C, vilket skulle innebära en ”säcklösning”—tågen kommer inte vidare utan måste åka tillbaka samma väg. Det östliga alternativet, som går via Luleå Airport och över Svartösundet, skulle möjliggöra genomgående trafik och en bra koppling mellan tåg och flyg. Detta alternativ skulle dock kräva en öppningsbar bro, vilket enligt Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör, borde kunna lösas utan att störa sjöfarten: ”Region Norrbotten håller med Trafikverket om att sjöfarten inte får äventyras.”

Fördelarna med Östlig Dragning

Enligt Claes Nordmark, ordförande för Norrbottens Kommuner, skulle den östliga dragningen ge stora samhällsekonomiska vinster trots att den är dyrare att bygga. ”Den ökar tillgängligheten för oss som bor här, företag och besökare. Den underlättar arbetspendling och kortar restider,” säger Nordmark. Alternativet skulle också bättre uppfylla EU:s krav om att koppla samman flyg och järnväg inom det transeuropeiska transportnätet. Norrbottens Kommuner och Region Norrbotten uppmanar därför Trafikverket att fortsätta dialogen och rätta till de brister som finns innan något beslut fattas.