Sjuksköterskebrist ger längre väntetider på Mariehems hälsocentral
Långa väntetider på Mariehems hälsocentral i Umeå: Brist på sjuksköterskor och nytt journalsystem ställer till det
Mariehems hälsocentral i Umeå har just nu stora problem med tillgängligheten, vilket innebär längre väntetider och handläggningstider för patienter. Problemen har uppstått på grund av akut brist på sjuksköterskor och införandet av ett nytt journalsystem inom Region Västerbotten, något som påverkar många patienter i området.
Patienter får vänta längre: ”Vi gör alltid en medicinsk prioritering”
Under den senaste tiden har det blivit svårare för patienter att komma i kontakt med hälsocentralen, både via telefon och genom 1177:s e-tjänster. Den ökade arbetsbelastningen och de nya rutinerna har lett till att köerna har växt. Björn Hammar, verksamhetschef för primärvård Nord i Umeå, där Mariehems hälsocentral ingår, säger: ”Vi beklagar att vissa av våra patienter kan få vänta lite längre på att få hjälp med sina besvär. Det kan vara svårt att nå oss via telefon och vi har just nu längre handläggningstider på inkomna ärenden via e-tjänsterna på 1177.se. Vi gör alltid en medicinsk prioritering och handlägger våra patienter efter den ordningen. Vi gör nu allt vi kan för att komma ikapp med ärendekön som byggts upp för att våra patienter ska få hjälp så snabbt som möjligt.”
Bemanningsinsatser och beröm till personalen
Situationen har förvärrats av både kort- och långtidsfrånvaro bland sjuksköterskorna på Mariehem, samtidigt som det nya journalsystemet kräver förändrade arbetssätt och nya arbetsmoment. Enligt Björn Hammar innebär det ”lite längre väntetider i primärvården generellt” och han påpekar att även andra hälsocentraler har påverkats.
För att lösa bemanningsproblemen har hälsocentralen bland annat lånat in personal från närliggande hälsocentraler och undersöker även möjligheten att anlita tillfällig hyrpersonal. Björn Hammar betonar arbetsinsatsen: ”Personalen på Mariehem gör ett fantastiskt jobb i en extremt pressad arbetssituation. Nu är det viktigt att vi så snabbt som möjligt hamnar i fas med bemanning och ärenden och att vi kan återgå till normal verksamhet igen”.
För mer information hänvisas till Region Västerbottens pressmeddelande.