Sundsvall lanserar direktlinje för snabbare vård till äldre

Nytt initiativ förbättrar vårdtillgången för äldre i Sundsvall

Hälsocentralen Centrum i Sundsvall har infört en särskild äldrelinje för att öka tillgängligheten till vård för patienter över 75 år. Initiativet syftar till att motverka ett tillgänglighetsproblem som många äldre upplevt, vilket främst handlar om svårigheter att nå vården genom telefonsystemet.

Marie Norberg, distriktssköterska med fokus på äldre patienter, bemannar den nya linjen på deltid. ”Vi inrättade en direktlinje för de äldre patienterna. De kommer alltid fram och det är alltid jag som ringer upp”, säger Marie Norberg. Förbättringen innebär att äldre nu garanteras bli uppringda inom ett dygn, vilket markant förbättrar deras tillgänglighet till vårdens tjänster.

Konceptutveckling i samarbete

Det nya systemet togs fram av Helen Parment Isaksson, enhetschef för Hälsocentralen Centrum, tillsammans med chefstöd Helena Strindlund och Marie Norberg. Målet var att underlätta för äldre patienter, vilka utgör en stor del av vårdcentralens besökare men ofta haft svårt att nå fram till en sjuksköterska via telefon. ”Endast 50 procent av de äldre patienterna kom fram. Det fick oss att tänka till”, säger Helena Parment Isaksson, vilket ledde till införandet av den specifika äldrelinjen.

Psykisk hälsa också i fokus

Hälsocentralen Centrum satsar även på att förbättra vården inom psykisk hälsa genom att förstärka sitt psykosociala team med en egen telefonlinje. Här är det en specialistsjuksköterska inom psykiatri som inledningsvis hanterar samtalet, vilket inkluderar en bedömning och syftar till att minska väntetiden till behandling. Denna direkta kontaktlinje förstärker Hälsocentralen Centrums helhetsarbete med patientvård och ökar tillgången till snabba och riktade insatser för patienter med psykisk ohälsa.

För mer information, läs originalartikeln på Region Västernorrlands webbplats här.