Västernorrland Stärker Barnhälsa genom Framgångsrikt HLT-Samarbete
Effektivt Samarbete för Barns Välmående i Västernorrland
I regionen Västernorrland, med städer som Kramfors, Sollefteå och Härnösand, pågår ett framgångsrikt samarbete mellan skola, socialtjänst och sjukvård. Det gemensamma målet är att ge snabb och effektiv hjälp till barn som drabbas av psykisk ohälsa. Denna samverkansmodell, känd som HLT (Hälsa, Lärande och Trygghet), är en proaktiv strategi för att fånga upp tidiga indikationer om behövligt stöd.
HLT-modellen: Tidiga Insatser och Samordnad Planering
Varje månad möts team från elevhälsan, socionomer och vårdcentraler för att utvärdera och planera insatser för barn som behöver stöd. Lisa Karlsson, chef för elevhälsan i Kramfors, förklarar: ”Ofta är det skolan som till exempel sett att en elev har hög frånvaro eller inte verkar må bra. Vi kontaktar vårdnadshavarna och pratar om det vi har uppmärksammat och frågar om deras inställning till att ta upp det i HLT.” En samordnad individuell plan (SIP) kan utarbetas med samtycke från barn och föräldrar för att säkerställa att rätt insatser sätts in, från stöd i skolmiljön till kuratorkontakter och föräldrarstöd.
Ökat Samarbete och Delaktighet
Den största vinsten med denna modell är att de berörda barnen får hjälp tidigt. ”Familjen får en kontaktperson till samverkansteamet som arbetar runt barnet”, påpekar Karlsson, vilket förenklar deras kontakter. Men Lena Sundelin Sillberg, HLT-samordnare och kurator i Sollefteå, framhåller även vikten av att övervinna föräldrars tveksamheter kring socialtjänstens närvaro. Hon säger: ”Det finns tyvärr en negativ bild av socialtjänsten, därför vill vi gärna komma ut och informera om HLT och låta socialtjänsten berätta om sin roll.”
I Härnösand har HLT-programmet blivit permanent och omfattar alla låg- och mellanstadieskolor i kommunen. Initiativet syftar till att etablera en trygg och stödjande miljö för barnens hälsa och lärande. Mer information om initiativet kan hittas genom denna länk till källan.