Västra Götaland satsar mer på vård och sänkt biljettpris
Extra satsningar på vård och tillfällig rabatt på kollektivtrafik föreslås i Västra Götalandsregionens budget 2027
Västra Götalandsregionens regionstyrelse godkände den 2 juni RödGrön Lednings förslag till budget för 2027. Förslaget innebär närmare 2,2 miljarder kronor i extra resurser till hälso- och sjukvården samt en rekommendation till regionfullmäktige att införa tillfällig rabatt på Västtrafiks månadsbiljetter. Besluten är av stor betydelse för invånare och personal i regionen och går nu vidare för avgörande i regionfullmäktige den 15-16 juni. Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Sverigedemokraterna reserverade sig till förmån för egna budgetförslag.
Stora satsningar på vård och arbetsmiljö
Enligt det beslutade budgetförslaget får hälso- och sjukvården ett tillskott på 2,2 miljarder kronor. Satsningen ska bland annat stärka tillgängligheten, minska väntetider och bidra till fler vårdplatser. Delar av den extra finansieringen går även till förstärkt ambulans– och akutsjukvård samt satsningar på äldrevården, exempelvis genom äldremottagning på alla vårdcentraler. För att förbättra arbetsvillkoren för regionens cirka 57 000 anställda föreslås fortsatt fokus på minskad övertid, utvecklade arbetstidsmodeller och jämställda löner. I budgeten ingår även 30 miljoner kronor för avgiftsfria arbetsskor till vårdpersonal.
Regionstyrelsen håller även fast vid nuvarande skattesats på 11:48 öre per skattekrona.
Tillfällig halvering av priset på Västtrafiks månadsbiljetter
Regionstyrelsen föreslår också en tillfällig prissänkning på Västtrafiks månadsbiljetter under perioden 1 juli till 31 december 2026. Priset ska sänkas med 50 procent, möjliggjort av ett nytt statligt stöd för att kompensera kollektivtrafikmyndigheter som genomför sänkningen. Målet är att underlätta för fler att resa kollektivt, men regionstyrelsen påpekar att det finns osäkerheter kring om kostnaderna kan öka vid högre resandevolymer.
Fler får vård i tid men ekonomisk press på sjukhusen
Delårsrapporten per april visar enligt regionstyrelsen förbättrad tillgänglighet i vården, men ekonomisk press kvarstår för sjukhusen. Resultatet är 527 miljoner kronor bättre än budget, men utförarstyrelser med negativa budgetavvikelser uppmanas nu att skärpa arbetet för att nå en ekonomi i balans.
Läs hela pressmeddelandet hos Västra Götalandsregionen.
