Nytt tillägg ska få erfarna undersköterskor att stanna

Nytt tillägg ska få erfarna undersköterskor att stanna

Nytt tillägg ska stärka vårdbemanningen i Region Gävleborg

Regionstyrelsen i har beslutat att införa ett kontinuitetstillägg för undersköterskor som arbetar inom dygnet runt-verksamheter. Beslutet fattades den 3 juni och innebär att undersköterskor som varit anställda längre på samma avdelning premieras ekonomiskt, i syfte att stärka bemanningen och öka tryggheten i vården. Tillägget gäller från och med 1 september 2026.

Ekonomisk satsning på erfaren personal

Undersköterskor som har arbetat minst fyra år på samma avdelning får ett tillägg på 2 000 kronor per månad, medan de med minst sex års tjänstgöring får 3 000 kronor. Satsningen gäller undersköterskor inom Region Gävleborgs dygnet-runt-verksamheter och ska enligt regionstyrelsen bidra till ökad kontinuitet, kompetens och långsiktighet i personalgruppen. ”Vi vill ha fler erfarna medarbetare som väljer att stanna kvar i Region Gävleborg. Den som stannar kvar, bygger erfarenhet och bidrar till kontinuitet i vården ska också få något tillbaka. För oss handlar rättvisa löner om att erfarenhet, ansvar och långsiktigt engagemang ska värderas,” säger Patrik Stenvard (M), regionstyrelsens ordförande.

Hela satsningen väntas kosta cirka 4,6 miljoner kronor under slutet av 2026 och därefter cirka 13,9 miljoner kronor årligen.

Fortsatt arbete mot hyrbemanning

Region Gävleborg har redan infört motsvarande kontinuitetstillägg för bland annat sjuksköterskor och barnmorskor, vilket enligt regionen gett positiva resultat efter utvärdering 2025. Målet är att minska beroendet av kostsam hyrpersonal och öka stabiliteten för både vårdpersonal och patienter.

”Undersköterskorna är en av vårdens viktigaste yrkesgrupper. De möter patienter varje dag och är ofta det sammanhållande kittet som får verksamheten att fungera och flyta på. De bidrar med kunskap, trygghet och kontinuitet i vården. Genom den här satsningen vill vi stärka vår förmåga att behålla den kompetens som är så viktig för att vården ska fungera väl,” säger Lena Emanuelsson (SD), ordförande i personalutskottet.

Kontinuitetstillägget kommer att följas upp och utvärderas efter ett år för att säkerställa att satsningen får önskad effekt. Mer information finns hos Region Gävleborg.