Nätverksproblem ger längre väntetider på Skellefteås hälsocentraler
Nätverksproblem drabbar flera hälsocentraler i Skellefteåområdet
Sedan tidigt på morgonen den 25 november har flera hälsocentraler i Skellefteåområdet förlorat sin nätverksuppkoppling. Problemen innebär bland annat att personalen inte kan nå vissa IT-system och därför behöver arbeta manuellt. Händelsen påverkar vården för invånare i området genom längre väntetider, men det uppmanas att man söker vård som vanligt.
Manuella rutiner införda vid driftstörning
Avbrottet är kopplat till driftstörningar i datakommunikationen hos leverantören Skellefteå Kraft, enligt information från Region Västerbotten. Eftersom digitala system inte fungerar behöver hälsocentralerna nu arbeta enligt manuella rutiner, vilket kan leda till fördröjningar i både mottagningsbesök och hantering av ärenden som kommer in via e-tjänster på 1177.se.
Enligt besked från regionen ska invånare fortsätta att besöka sina hälsocentraler som vanligt. Dock är det viktigt att vara beredd på att besöket eller ärenden kan ta längre tid på grund av det tekniska avbrottet. I ett pressmeddelande skriver Region Västerbotten: ”Invånare ska söka vård som vanligt hos sin hälsocentral. Det kan dock bli lite längre väntetider för såväl mottagningsbesök som vårdärenden via hälsocentralernas e-tjänster på 1177.se.”
Felavhjälpning pågår
Skellefteå Kraft, som är ansvarig för nätverksleveransen, arbetar nu för att lösa problemen. Enligt pressmeddelandet pågår felavhjälpning och läget bevakas fortlöpande av Region Västerbotten. Ingen exakt prognos för när nätverksuppkopplingen kan vara återställd har ännu meddelats.
Störningar av denna typ understryker betydelsen av pålitliga IT-system inom sjukvården, särskilt när det gäller kontaktvägar till invånare och administration av patientärenden. Aktuell information och uppdateringar kring driftstörningen finns hos Region Västerbotten.
Läs mer hos Region Västerbotten: källan.
