Felmedicinering anmäls enligt lex Maria i Dalarna

Felmedicinering anmäls enligt lex Maria i Dalarna

Kvinna gavs pausad hjärtmedicin – Region Dalarna gör lex Maria-anmälan

En kvinna i 70-årsåldern fick hjärtmedicin trots att läkemedlet var pausat, vilket ledde till en allvarlig hjärtrytmrubbning. Regionen har nu anmält händelsen enligt och vidtar åtgärder för att förhindra att liknande incidenter upprepas. Detta bekräftas i ett pressmeddelande från den 3 juni 2026.

Akut njursvikt och felaktig läkemedelshantering

Kvinnan behandlades för förmaksflimmer med en ovanlig hjärtmedicin och var samtidigt svårt sjuk i när hon drabbades av akut njursvikt. Hon lades in på , där hjärtmedicinen skulle pausas. Detta markerades i journalen. Trots markeringen gavs läkemedlet vid ett tillfälle och kvinnan drabbades då av en allvarlig hjärtrytmrubbning, som först efter flera timmars behandling på intensivvårdsavdelning kunde hävas.

Region Dalarna uppger att den felaktiga hanteringen delvis beror på bytet av vårdinformationssystem i oktober 2025. Systembytet har inneburit ”större utmaningar än förutsett för hälso- och sjukvårdens medarbetare”. Händelsen bedöms därmed vara kopplad till både tekniska och organisatoriska faktorer.

Patientsäkerhet i fokus och översyn av rutiner

Chefläkare Marcel Sadeghi understryker allvaret i situationen: ”Vi ser allvarligt på det som inträffat. I det här enskilda fallet är det oklart vilken betydelse läkemedlet haft, men det innebär en risk för patientsäkerheten när ett kraftigt läkemedel som man beslutat att pausa ändå ges till patienten. Därför gör vi en anmälan enligt lex Maria.”

Som en följd av händelsen har Region Dalarna infört utbildningsinsatser och ser över både rutiner och konfigurationen i det nya journalsystemet för att undvika framtida misstag.

Enligt lex Maria ska vårdgivaren anmäla till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, om en patient drabbats av eller riskerat drabbas av allvarlig skada inom vården. Mer information i pressmeddelandet från Region Dalarna.