Tre nya projekt stärker företagens energiförsörjning i Örebro
Tre nya satsningar ska stärka energiförsörjningen för företag i Örebro län
Region Örebro läns regionala tillväxtnämnd har beslutat att stötta tre nya projekt som ska bidra till att länets små och medelstora företag får lättare att minska sin energiförbrukning, sänka kostnaderna och reducera klimatpåverkan. Projekten lanseras under juni 2026 och riktar sig särskilt till företag som påverkas av osäkerhet på energimarknaden och ökade energiutmaningar.
Satsningar på landsbygdens företag och energieffektivisering
Ett av initiativen är projektet Energiresilienta landsbygdsföretag, som erbjuder små och medelstora företag på landsbygden kartläggning av energi- och effektnivåer, handlingsplaner, rådgivning och utbildning. Projektets mål är att öka motståndskraften och anpassningsförmågan hos företagen genom att utveckla lokala energisystem för koldioxidfri energiproduktion, lagring och användning.
Charlotta Englund (C), ordförande i regionala tillväxtnämnden, säger: ”Många små och medelstora landsbygdsföretag står inför utmaningar när det gäller energiförsörjningen. De ska minska sina utsläpp och sina kostnader men det råder en osäkerhet på energimarknaden när det kommer till framtidens tillgängliga effekt, nätkostnader och leveranssäkerhet.”
Utbildning och samordning ska bana väg för omställning
Det andra projektet, Grönt och energieffektivt näringsliv 2.0, fokuserar på att stärka företagens långsiktiga arbete med energieffektivisering, både inom verksamhet och fastigheter. Enligt Theres Andersson (S), vice ordförande i regionala tillväxtnämnden, handlar projektet om att förbättra förutsättningarna för företag genom ”kunskapshöjande insatser, analyser av energianvändning och konkreta åtgärdsförslag”.
Det tredje projektet, Elsmarta 2.0, syftar till att öka kunskap och koordinering kring elproduktion och distribution. Bo Rudolfsson (KD), ledamot i nämnden, poängterar att: ”Elektrifieringen av samhället ställer nya krav på elsystemet. Men att bygga ut elnätet tar lång tid och vi vill ge kommunerna hjälp att identifiera insatser som är möjliga inom de egna verksamheterna för att kunna öka energieffektiviteten och frigöra nätkapacitet på kort sikt.”
För mer information och vidare läsning, se källan.
